نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2838
-
الف
+

«سید صابر هاشمی»: آرزو دارم هنرمندان به واسطه هنر، تمام مردم افغانستان را یکپارچه و متحد کنند

«سید صابر هاشمی» کارگردان افغانستانی در مصاحبه اختصاصی با آی فیلم2 درپیوند با وضعیت تیاتر در این کشور صحبت کرد.

به گزارش آی فیلم 2، «سید صابر هاشمی» کارگردان، بازیگر تیاتر و کارشناس امور نمایشی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شبکه آی فیلم2 در پیوند با تاریخ تیاتر در افغانستان اظهار داشت: به طور کلی هنر برگرفته از مراسم های مذهبی و ادیان ملت های مختلف است، در افغانستان هم در دوره پیش از اسلام، نمایش های تیاتر برگرفته از مراسم های مذهبی و قصه های اسطوره ها بوده است.

وی ادامه داد: در تحقیقاتی که مورخان و زمین شناسان انجام داده اند، مشخص شده که در کنار «آمو دریا»، بخشی که در افغانستان قرار دارد، از چند هزار سال پیش، محلی برای اجرای نمایش تیاتر وجود داشته که با عنوان «تیاتر آی خانم» شناخته می شود.

«سید صابر هاشمی» در مورد بنیان گذاران تیاتر در افغانستان گفت: در دو کتاب از استاد «محمدعالم فرهاد» که در مورد هنر در افغانستان به نگارش در آورده، آمده که «صلاح الدین سلجوقی» که زاده هرات است، بنیان گذار تیاتر در افغانستان می باشد. «عبدالغفور برشنا» هم از جمله افرادی بود که نمایش های بسیاری را اجرا نمود و اولین تیاترها در کابل و هرات به نمایش در آمدند.

وی اضافه کرد: تاثیرگذارترین افرادی که در تاریخ تیاتر افغانستان از آن ها یاد می شود، «سادوها» بودند که بهتر از «نقاله خوان ها» به داستان گویی می پرداختند. در سال 1322 هجری خورشیدی «پوهن ننداری» (دانشکده هنر) ایجاد شد که تیاترها به شکل امروزی به نمایش در آمدند.

هاشمی در پیوند با وضعیت کنونی تیاتر افغانستان گفت: این موضوع از چند بعد قابل بررسی است، بعد هنرمندان، بعد مخاطبان و بعد ساپورتر(تهیه کننده) که تعیین کننده این وضعیت می باشد.

وی در پایان در مورد خاطر نشان کرد: آرزوی قلبی همه هنرمندان از جمله خودم، این است که به واسطه هنر تمام مردم افغانستان را یکپارچه و متحد کنیم.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر